به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سِرِّ ابیها (شرح جامع گزیده اسماءی حسنای حضرت زهرا (س)) بر اساس منابع اهل سنت» اثر محمد عرب صالحی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۸۴ صفحه منتشر شد.
جامعیت فضائل حضرت فاطمه (س) در تفکر شیعی امری پذیرفته شده و روشن است. با این حال در منابع اهل سنت نیز نشانههای آشکاری وجود دارد که فضائل آن حضرت را ستوده اند و بر آن تأکید داشته اند؛ به طوری که گستره این فضائل همه عوالم هستی، حتی عوالم پیش از دنیا و خلقت نوریه حضرت زهرا (س) را در بر میگیرد.
اثر پیش رو برای نخستین بار به تبیین و شرح اسماءی حسنای حضرت با اتکا به منابع اهل سنت میپردازد.
سامان این کتاب چنان است که هر کدام از اسماءی حسنای حضرت زهرا (س) و توضیحات مربوط به آن، تشکیل دهنده فصلی از فصول ده گانه کتاب است. که این اسامی عبارتند از: فاطمه، بتول، حانیه، راضیه، مرضیه، مبارکه، طاهره، منصوره، صدیقه، شهیده.
برخی از مباحث این اثر عبارتند از: وجه تسمیه حضرت زهرا (س) به نامهای ذکر شده در این اثر، جلوههایی از محبت و علاقه بی پایان میان رسول خدا (ص) و فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) و فرزندانشان (ع)، شفقت فاطمه زهرا (س) در مورد امت اسلامی، فاطمه زهرا (س) از چه کسانی خشمگین بودند؟ و دلیل این نارضایتی، ادله مرضبه بودن فاطمه زهرا (س)، ادله عصمت حضرت زهرا (س)، احراق بیت فاطمه (س).
برشی از اثر
در وجه نام گذاری حضرت زهرا (س) به «فاطمه» بیش از همه بر این مطلب تأکید شده است که فاطمه زهرا (س) با آتش جهنم هیچ و سنخیتی ندارد. در روایات متعدد از پیامبر اکرم (س) نقل شده است: «انما سمیت فاطمه، فاطمه لان الله فطمها و محبیها عن النار؛ همانا فاطمه را فاطمه نامیدند، زیرا خداوند، او و دوست دارانش را از آتش جدا کرده است».
در برخی روایات به جای «محبیها» کلمه «ذریتها» یا «ولدها» آمده است و در بعضی دیگر، حضرت خطاب به دخترش فاطمه (س) میفرماید: «ان الله غیر معذبک و لاولدک؛ همانا خداوند، تو و فرزندانت را عذاب نخواهد کرد».
محب الدین طبری از قول امیرالمؤمنین (ع) نقل فرمود: پیامبر خدا (ص) خطاب به دخترشان فاطمه فرمود: یا فاطمه! تدرین لما سمیت فاطمه؟ میدانی چرا فاطمه نامیده شدهای؟ امیرالمؤمنین (ع) که مشتاق شنیدن پاسخ بود، عرض کرد: یا رسول خدا! چرا دخترتان به این اسم نامیده شده اند؟ فرمود: زیرا خداوند متعال، او و فرزندانش را در روز قیامت از آتش جهنم بریده و جدا کرده است؟
نظر شما